Vi träffar Hellströms platschef Mattias Eman och Arctic Falls Anders Lindgren ute på Lindbäcksstadion framför den massiva bil- och däcktesthallen.
Anledningarna till att byggnaden står där idag, redo för slutbesikning, är många men främst är det tack vare eldsjälen Erik Lindbäck.
Byggnaden är den första och enda av sitt slag i världen och vi har svårt att greppa hur stor den egentligen är men blir varse om att det är en byggnad på 10 000 kvadratmeter.
Planeringen för hallen startade redan för fem år sedan efter att ett finskt bolag hade byggt en liten inomhushall för bil- och däcktester. Arctic Falls, som är 25% delägare i Darkathlon, fick frågan om att vara med och bygga en liknande hall på Lindbäcksstadion men deras planer för hallen var betydligt större.
2016 stod “skidtunneln” klar och nu den 23 maj 2018 slutbesiktades den nya hallen.
Själva bygget har drivits på av två totalentreprenader – Hellströms och IVAB.
Bygget startade den 20 oktober och har inneburit heltidsarbete för cirka 12 anställda från Hellströms. Mattias säger att det roligaste med projektet har varit det goda samarbetet med beställaren och att alla anställda har hållit modet uppe trots att det har varit en svår vinter att bygga på. Den största utmaningen som de har stött på har varit just det, den kalla och snörika vintern, som har inneburit mycket extraarbete i form av snöskottning.
Det är högt tryck på hallen redan nu när det kommer till bokningar. Den första kunden är inbokad redan den 6 juni och sen är det fullbokat 7-8 veckor efter det.
Både Mattias Eman och Anders Lindgren tror att hallen kommer betyda mycket för Piteå och för regionen. Redan idag så utförs 30% av världens alla bil- och däcktester här i regionen. Det tillsammans med den utveckling inom snö- och isforskning som kommer kunna bedrivas här – kommer hallen bli ett väldigt viktigt tillskott för regionen.
Det bästa med projektet?
Bra relation mellan varandra och till beställaren. Imponerad beställare och att vi har kunnat hålla oss inom tidsramen för projektet.
Den största utmaningen med projektet?
Logistiken och vädret! Det har varit så stora volymer av material som ska levereras och då är det viktigt att det kommer i en jämn ström. Kommer allt på en gång får man svårt att förvara materialet och kommer det försent så påverkas hela tidsplanen. Att vi haft en vinter med mer snö än de senaste trettio åren har ju också varit en utmaning.
Fakta bil- och däcktesthallarna på Lindbäcksstadion