Hellströms lyfter Hotell Storforsen

Hellströms fick huvudansvaret när Hotell Storforsen bygger om.
– Det här är ett fantastiskt roligt projekt! Det känns väldigt kul att vi får vara med och utveckla en sådan pärla, säger Samuel Hellström.

I april påbörjades arbetet med restaurangen och lobbyn. Alla ytskikt byttes ut och i entrén till hotellet möts besökaren nu av ny interiör i mörkare toner. Den kurvade bardisken drar blicken in mot lokalen och den brusande forsen.
Satsningen är en del av den, sedan tre år, nya ägargruppens designlinje.
– Ingen av oss har bakgrund inom hotellbranschen, utan vi verkar alla i Norrbotten och gick in med entusiasm för stället. Den första tiden handlade om att organisera oss och därefter kom vi snabbt till insikt att vi borde uppdatera de allmänna ytorna, säger Jens Hardegård, vd Hotell Storforsen och delägare.

Lyxigare känsla
Hotellet byggdes 1995 av Ingemar Nilsson och köptes senare upp av Hilding Holmqvist.
– Vi har haft mycket folk i rörelse här genom åren vilket inneburit ett naturligt slitage. Den här förändringen handlar om att fräscha upp med en modern och avslappnad känsla som samtidigt får ihop de tidigare idéerna, menar Jens Hardegård.
Hotellchef Lotta Berglund har jobbat på hotellet sedan det byggdes, med en kortare sväng på annat håll.
– Jag gick här när det bara var ett betongskelett, så att se detta växa fram – det är som att komma in i ett nytt hotell!
Gästerna är också positivt inställda, speciellt de återkommande som ser skillnaden.
– De pratar om att det är en lyxigare känsla här nu.

Större ytor
Även exteriöra förändringar pågår. Från hotellets forssida bygger Hellströms ut altanen utanför relaxavdelningen. Nästa steg är köket som ska byggas om och stå färdigt i november. Det uppfördes då hotellet hade 70 rum, men den siffran är idag 145, vilket kräver större arbetsytor.
– Det handlar också om att vi får en bättre arbetsmiljö för vår personal, säger Lotta Berglund.

Haft öppet som vanligt
Att ombyggnationerna har kunnat genomföras samtidigt som hotellet hållit öppet som vanligt är något alla är nöjda med.
– Det har funkat superbra, jag har skrutit upp Hellströmspersonalen som har en otrolig ödmjukhet och förståelse, säger Lotta Berglund.
Jens Hardegård instämmer.
– Det har varit otroligt viktigt att arbetet har flutit på smidigt. Vi kände att detta skulle bli ett ganska avancerat projekt och Hellströms var rätt för jobbet. Vi har i princip haft ett minutschema där vi städat undan precis innan gäster kommit och det har medfört att vi har kunnat ha öppet hela tiden, det måste vi ge credd till Hellströms för.

×